מידע בנושא

חור מקולרי ברשתית במרכז הראייה

חור מקולרי הינו פתח בעובי מלא שנוצר ברשתית במרכז הראיה, ברוב המקרים באנשים בעשור ה 6-8 לחייהם ואשר גורם להפרעות בראיה: טשטוש, קוים גליים ועיוות בראיה. ככל שהחור הולך וגדל נוצר כתם מרכזי בראיה. חשוב לדעת שהמחלה אינה פוגעת בראיה ההיקפית. גורמי סיכון נוספים להיווצרות של חור מקולרי מעבר לגיל הם: קוצר ראיה גבוה, חבלה ישירה לעין, בצקת במרכז הראיה ולאחר ניתוחי רשתית.

חלל העין מכיל ג'ל שקוף המחובר בחוזקה אל הרשתית ומכונה זגוגית (vitreous). עם הגיל, הזגוגית עוברת תהליך פיזיולוגי הדרגתי של התנזלות שגורם להתכווצות הג'ל ולהתנתקות של פני הזגוגית האחורית מהרשתית (posterior vitreous detachment). מרכז הראיה הינו אחד האזורים ברשתית שבהם יש תאחיזה חזקה של הזגוגית והניסיון להתנתקות של הזגוגית מהרשתית יכול ליצור משיכה ומתיחה חזקה ולגרום לחור פעור במרכז הראיה. לעיתים, יש סימנים מקדימים של הפרדות זגוגית העין כולל גופים צפים (floaters) בשדה הראיה כגון זבובים, חוטים, נקודות שחורות ושערות ולעיתים גם הבזקי אור רגעיים (photopsias).

אבחון וטיפול

כאשר מופיע טשטוש ראיה מרכזי או עיוות בראיה חשוב לפנות לרופא עיניים לצורך בדיקה של הרשתית לאחר הרחבת אישונים. בנוסף יש לבצע בדיקת הדמיה של מרכז הראיה הנקראת OCT (Optical Coherence Tomography ) שמדגימה באופן ברור את החור. הבדיקה מאפשרת לרופא להתרשם מנתונים נוספים כולל גודל החור, הבצקת סביבו, עובי הרשתית, משיכה של הזגוגית ושינויים כרוניים בשכבות הרשתית. לנתונים אלו בנוסף לחדות הראיה של החולה ולמשך הזמן שהוא מתלונן על הפרעות בראיה , חשיבות רבה בקביעה של  אחוזי ההצלחה בסגירה של החור לאחר הניתוח ולחדות הראיה הסופית של החולה לאחר תיקון החור.
רוב החורים המקולריים דורשים ניתוח של הרשתית (ויטרקטומיה). רק חורים קטנים והתחלתיים יכולים ב 50% מהמקרים להיסגר ספונטנית ללא טיפול, במצב כזה יש צורך במעקב צמוד. לעיתים בחורים קטנים עם משיכת זגוגית משמעותית ניתן להציע טיפול חלופי בהזרקת גז לעין ללא ניתוח בהתאם להחלטת הרופא.
ניתוח הרשתית מתבצע בהרדמה מקומית עם טשטוש ובמקרים נדירים בהרדמה כללית. בניתוח  הרשתית אנו כורתים את הזגוגית (הג'ל) שבחלל העין, מקלפים קרומים על פני הרשתית ומשאירים גז בעין למשך 4-8 שבועות שייספג בהדרגה. הגז שנשאר בעין נועד לשטח את הרשתית ולאפשר לחור להיסגר. בשבוע הראשון לאחר הניתוח, החולה יידרש לשמור על מנח ראש כלפי מטה לצורך השלמת הטיפול. עם ספיגת הגז יתמלא חלל העין בנוזלים שהגוף מפריש. החולה אינו מורשה לטוס, לעלות למקומות גבוהים או לצלול כל זמן שיש גז בעין מאחר ושינויים בלחץ האויר יכולים לגרום להתרחבות של הגז ולעליה בלחץ בעין.
הסיבוך הנפוץ ביותר בעיקר בקרב אנשים מבוגרים לאחר ניתוח הוא האצה בהתקדמות הקטרקט (עכירות עדשת העין). אם הקטרקט יתקדם ויפריע לראיה יהיה צורך בניתוח נוסף להסרתו. הרופא יחליט מראש באם יש צורך לשלב את ניתוח הרשתית עם ניתוח הקטרקט באותו המועד. סיבוכים עיניים נדירים אחרי הניתוח: זיהום תוך עיני (0.2%) , קרע/ הפרדות לשל הרשתית (1-3%).
בלוג – סיפור אישי של מטופלת שעברה ניתוח לתיקון חור מקולרי ברשתית

8:100,000

מקרים חדשים של חור מקולרי כל שנה

80-90%

מהמקרים חור מקולרי קשור להזדקנות העין

10%

חור מקולרי בשתי העיניים

90%

שיעור הצלחה בסגירה של חור מקולרי בניתוח

חשוב לדעת ש…

  • ברוב המקרים יש צורך בניתוח רשתית לתיקון חור מקולרי.
  • שיעורי הסגירה של החור המקולרי לאחר ניתוח הם מעל 90%.
  • ככל שהחור ישן יותר, חדות הראיה ההתחלתית נמוכה יותר והחור גדול יותר סיכויים הסגירה שלו יורדים ל- 50% -60% .
  • השיפור בחדות הראיה מתרחש בהדרגה תוך מספר חודשים לאחר ניתוח ועד לחדות מקסימלית שנה אחרי.
  • לא ניתן לנבא את חדות הראיה הסופית לאחר ניתוח, משתנה מחולה לחולה.

ד"ר שולמית שורץ

אני מאמין

"קיימת חשיבות גדולה לפניה מוקדמת לרופא העיניים בכל מקרה של הופעה חדשה של טשטוש ראיה, עיוות קוים או פגמים בשדה הראיה המרכזי או ההקפי. אבחנה וטיפול מוקדם יביאו להפחתה של הנזק לרשתית באחוז גבוה של המקרים ויאפשרו שימור ואף שיפור בחדות הראיה. מאחר ומחלות רשתית אינן גורמות בהכרח לירידה בראיה בשלבים המוקדמים, רצוי להקפיד על מעקב תקופתי מסודר לפי המלצות הרופא בתלות בחומרת המחלה."

חשוב לשמור

על הרשתית שלך

"תחום הרשתית הינו אחד התחומים המורכבים ברפואת העיניים שדורש בדיקה יסודית, רמת דיוק גבוהה באבחנה ויכולת טיפולית וניתוחית ע"י מומחה בתחום. הטיפול במחלות הרשתית עבר שינויים מרחיקי לכת בעשור האחרון תוך שימת דגש על מיומנות והתעדכנות ועל כן קיימת חשיבות מכרעת בבחירת הרופא המטפל והמנתח".

בחור מקולרי מטפלים אצל ד"ר שולמית שורץ

  • ד"ר שורץ הינה מומחית ומנתחת רשתית בכירה בעלת ניסיון רב
  • מבצעת ניתוחי רשתית בטכניקות מתקדמות

מוזמנים להתקשר לקבוע תור ולטפל בעיניים החשובות לנו מכל !

ד"ר שולמית שורץ

מומחית רשתית ומנתחת

דר שולמית שורץ מומחית רשתית ומנתחת בכירה

שליחת הודעה למרפאה

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.
© ‫copyright - ד"ר שולמית שורץ מומחית רשתית ומנתחת.  כל מידע, תכנים ועזרים המופיעים באתר זה או בכל קישור או הפניה ממנו הם בבחינת מידע כללי בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית או חוות דעת רפואית. מידע כאמור אינו מיועד ואינו מהווה תחליף לטיפול רפואי, ייעוץ רפואי או אבחון מצב רפואי מסוים. המידע אינו מותאם באופן פרטני לצרכיו של כל משתמש ומשתמש ובכל מקרה של בעיה רפואית או צורך בטיפול רפואי יש לפנות לרופא מטפל. במצב חירום יש לפנות למוקד רפואי רלבנטי או לבית חולים.השימוש באתר הינו בכפוף לתנאי השימוש הכלליים. מידע נוסף: תנאי שימוש באתר הצהרת נגישות. האתר נבנה ע"י: אביבית מלכיאל - בניית אתרים