מידע בנושא

מחלה ניוונית של מרכז הראיה תלוית גיל – נמ"ג

נמ"ג (Age Related Macular Degeneration – AMD) זוהי המחלה השכיחה והידועה ביותר בין המחלות הפוגעת במרכז הראיה. היא מופיעה באנשים מעל גיל 50 באוכלוסיה המערבית. מחלה זו הינה הסיבה העיקרית לאובדן ראיה בקרב אנשים מעל גיל 75 ואת סימניה ניתן לזהות בכ- 30% מהם.

היא פוגעת בחלק המרכזי של הרשתית (המקולה) שאחראי על חדות הראיה והקונטרסט ומתבטאית בשתי צורות עיקריות. "המחלה היבשה" המופיעה ב 90% מהמקרים ומתאפיינת ביצירת משקעים צהבהבים של "חומר פסולת" מתחת לרשתית (דרוזן)  וכתוצאה מכך ניוון ומות של תאים בשכבות החיצוניות של הרשתית האחראים לראיה. במצב מתקדם יתרחש ניוון נרחב במקולה (אטרופיה) אשר יכול לגרום לאובדן ראיה קשה. "המחלה הרטובה" שבה צומחים כלי דם חדשים מתחת לרשתית הגורמים לדליפה של נוזל (בצקת), דימומים, שינויים במבנה של שכבות הרשתית ובהמשך יצירה של צלקת. 90% ממקרי העיוורון על רקע נמ"ג נגרמים מהשלב הרטוב.

המחלה מתבטאת לרוב בכתם מרכזי בראיה, עיוות בראיה (מטמורפופסיה) ושינוי בגודל של אוביקטים. המחלה אמנם אינה גורמת בהכרח לעיורון מוחלט אך בהחלט מגבילה את התפקוד בביצוע מטלות יומיומיות ובסיסיות כולל זיהוי פנים, התמצאות, עליה במדרגות וקריאה. חשוב לציין שהחולים אינם סובלים בד"כ מפגיעה בראיה ההקפית.

הגורמים והאבחון של

ניוון מרכז הראיה תלוי גיל – נמ"ג

הסיבות להתפתחות הנמ"ג (Age Related Macular Degeneration – AMD) הן שילוב של גורמים תורשתיים וסביבתיים. מלבד הגיל המהווה את גורם הסיכון המשמעותי ביותר קיימים גורמי סיכון נוספים כמו עישון המכפיל את הסיכון, מוצא אתני (לבנים), מין נשי, חשיפה לשמש, השמנת יתר י.ל.ד ומחלות קרדיווסקולריות. שכיחות המחלה עולה עד פי 2-4 בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה ומומלץ להפנותם למעקב מסודר ע"י רופא עיניים. גורמים תזונתיים אף הם מעורבים בתהליך. תזונה עשירה בחלבונים וירוקות עלים ירוקים מגינה על הרשתית בפני עקה חמצונית ונזקי קרינה ומפחיתה ככל הנראה את הסיכוי להתפתחות המחלה. בשלבים מתקדמים יותר של המחלה מומלץ לקחת ויטמינים לעיניים לפי פורמולה הנקראת AREDS2 והמאטים ב 25% מהחולים את התקדמות המחלה.

מחלות הפוגעות במרכז הראיה מאובחנות בעזרת בדיקת קרקעית העין המתבצעת ע"י רופא העיניים באמצעות מנורת סדק לאחר הרחבת האישונים. החולים מופנים בהמשך לאיבחון בעזרת הדמיה אופטית של המקולה ע"י צילום OCT המאפשרת לרופא לאשש את האבחנה, להעריך את מידת הנזק לרשתית ולעקוב אחר יעילות הטיפול שניתן.

זריקות תוך עיניות הוא הטיפול המומלץ בניוון מקולרי תלוי גיל (נמ"ג)

הטיפול המקובל כיום בנמ"ג מתבצע בעזרת הזרקות תוך עיניות שמטרתן לחסום את פעילותו של חומר הנקרא VEGF המצוי בריכוז גבוה בעין בחולים אלו. ה VEGF מעורר צמיחת כלי דם חדשים ודלף מכלי דם פגועים וחסימת פעילותו מביאה לעצירת התהליך הפוגע במקולה. כיום מצויות מספר תרופות להזרקה תוך עינית ורופא העיניים המומחה ברשתית ימליץ על הטיפול המתאים בכל מקרה לגופו.

קיימת חשיבות גדולה לפניה מוקדמת לרופא העיניים בכל מקרה של הופעה חדשה של טשטוש ראיה, עיוות קוים או פגמים בשדה הראיה המרכזי. אבחנה וטיפול מוקדם יביאו להפחתה של הנזק לרשתית באחוז גבוה של המקרים ויאפשרו שימור ואף שיפור בחדות הראיה. מאחר והמחלה אינה גורמת בהכרח לירידה בראיה בשלבים המוקדמים, רצוי להקפיד על מעקב תקופתי מסודר לפי המלצות הרופא בתלות בחומרת המחלה.

ד"ר שולמית שורץ: סרטון הסבר על ניוון מרכז הראייה (AMD), אבחון וטיפול מומלץ

200,000 חולים

בניוון מרכז הראייה תלוי גיל

1.2% חולים

מאובחנים עד גיל 55

25% חולים

מאובחנים בגיל 65

33% חולים

מאובחנים בגיל 65

ד"ר שולמית שורץ

אני מאמין

"קיימת חשיבות גדולה לפניה מוקדמת לרופא העיניים בכל מקרה של הופעה חדשה של טשטוש ראיה, עיוות קוים או פגמים בשדה הראיה המרכזי או ההקפי. אבחנה וטיפול מוקדם יביאו להפחתה של הנזק לרשתית באחוז גבוה של המקרים ויאפשרו שימור ואף שיפור בחדות הראיה. מאחר ומחלות רשתית אינן גורמות בהכרח לירידה בראיה בשלבים המוקדמים, רצוי להקפיד על מעקב תקופתי מסודר לפי המלצות הרופא בתלות בחומרת המחלה."

חשוב לשמור

על הרשתית שלך

"תחום הרשתית הינו אחד התחומים המורכבים ברפואת העיניים שדורש בדיקה יסודית, רמת דיוק גבוהה באבחנה ויכולת טיפולית וניתוחית ע"י מומחה בתחום. הטיפול במחלות הרשתית עבר שינויים מרחיקי לכת בעשור האחרון תוך שימת דגש על מיומנות והתעדכנות ועל כן קיימת חשיבות מכרעת בבחירת הרופא המטפל והמנתח".

בניוון מקולרי מטפלים אצל ד"ר שולמית שורץ

ד"ר שורץ הינה מומחית ומנתחת רשתית בכירה, בעלת ניסיון רב אשר מבצעת ניתוחי רשתית בטכניקות מתקדמות, הזרקות תוך עיניות, טיפולי לייזר ברשתית וכן ניתוחים נוספים. מוזמנים להתקשר לקבוע תור ולטפל בעיניים החשובות לנו מכל !

ד"ר שולמית שורץ

מומחית רשתית ומנתחת

דר שולמית שורץ מומחית רשתית ומנתחת בכירה

שליחת הודעה למרפאה

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.
© ‫copyright - ד"ר שולמית שורץ מומחית רשתית ומנתחת.  כל מידע, תכנים ועזרים המופיעים באתר זה או בכל קישור או הפניה ממנו הם בבחינת מידע כללי בלבד ואינם מהווים המלצה רפואית או חוות דעת רפואית. מידע כאמור אינו מיועד ואינו מהווה תחליף לטיפול רפואי, ייעוץ רפואי או אבחון מצב רפואי מסוים. המידע אינו מותאם באופן פרטני לצרכיו של כל משתמש ומשתמש ובכל מקרה של בעיה רפואית או צורך בטיפול רפואי יש לפנות לרופא מטפל. במצב חירום יש לפנות למוקד רפואי רלבנטי או לבית חולים.השימוש באתר הינו בכפוף לתנאי השימוש הכלליים. מידע נוסף: תנאי שימוש באתר הצהרת נגישות. האתר נבנה ע"י: אביבית מלכיאל - בניית אתרים